10. Ομαλός - Αγία Ρούμελη

Η δέκατη διαδρομή του Ε4 Ευρωπαϊκού Μονοπατιού έχει συνολικό μήκος 18 χιλιόμετρα και διαρκεί περίπου 6 ώρες και 30 λεπτά. Η περίοδος που υποχρεωτικά πρέπει να ακολουθηθεί είναι από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο (λόγω των ορμητικών χειμάρρων) και είναι σχετικά μια εύκολη, διαμορφωμένη διαδρομή.

Αυτή ξεκινάει από μια από τις πιο σημαντικές διαδρομές της Κρήτης, το φαράγγι της Σαμαριάς. Η βόρεια είσοδος του φαραγγιού είναι στο νότιο μυχό του Οροπεδίου του Ομαλού, στο Ξυλόσκαλο από όπου οδικά φτάνουμε από τα Χανιά με καθημερινά λεωφορεία. Οι ώρες που επιτρέπεται η διάσχισή του είναι από τις 06.00’ έως τις 15.00’. Πρέπει να πληρώσετε εισιτήριο για να το επισκεφθείτε και η είσοδος είναι ελεύθερη για παιδιά μέχρι 15 ετών, άτομα με ειδικές ανάγκες και οργανωμένες ομάδες μαθητών και φοιτητών (με γραπτή άδεια από τη Δασική Υπηρεσία). Ως μνημείο φυσικής ομορφιάς και εθνικός δρυμός της Ελλάδας υπάρχουν αυστηροί κανόνες που όλοι οι επισκέπτες πρέπει να τηρούν. Η διαδρομή ξεκινάει λοιπόν από το Ξυλόκαστρο σε 1.200 μέτρα υψόμετρο. Γύρω μας παρατηρούμε την κορυφή με το καταφύγιο Καλλέργη και τις κορυφές Ψαρή, Μελιντάου, Βολακιάς, Γκίγκιλος και Πάχνες. Κατηφορίζουμε την πλαγιά της χαράδρας και, μετά από 1.700 μέτρα και 40 λεπτά, βρίσκουμε την πηγή Νερούτσικο με χώρο ανάπαυλας και,100 μέτρα αργότερα έχοντας αρχικά στα δεξιά μας χείμαρρο και μετά διασχίζοντας τον από μέσα, την πηγή Ρίζα Συκιάς. Μετά από 35 λεπτά περπάτημα και 1 χιλιόμετρο από την Ρίζα Συκιάς, συναντάμε μικρό πλάτωμα,την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, πηγή και φυλάκιο Δασικής Υπηρεσίας. Έχοντας περπατήσει για 15 περίπου λεπτά και 800 μέτρα περνάμε από το Βρυσί, αφήνουμε πίσω το ποτάμι και ανηφορίζουμε παρατηρώντας τις κορυφές Μελιντάου και Ψαρή, το φαρράγι του Καλόκαμπου και παλιό τούρκικο πύργο. Αμέσως μετά, αρχίζουμε να κατεβαίνουμε μέχρι τον Κολαρδάχτη, στρίβουμε δεξιά με το μονοπάτι, βλέπουμε και φτάνουμε στον εγκαταλελειμμένο οικισμό της Σαμαριάς. Διασχίζουμε το γεφυράκι μέσα στον οικισμό και περνάμε από καθιστικό, φυλάκιο Δασικής Υπηρεσίας και πηγή.Προσπερνάμε τη μικρή εκκλησία του Χριστού και το ελικοδρόμιο και περνάμε απέναντι στην ανατολική όχθη του ρέματος από την γεφυρούλα. Μετά από 1 χιλιόμετρο βλεπουμε την πηγή της Πέρδικας το νερό, συνεχίζουμε, κατηφορίζουμε στην κοίτη του ποταμιού και την ακολουθούμε(αφού το μονοπάτι σε εκείνο το σημείο δεν διακρίνεται). Περνάμε στην ανατολική όχθη και στα Κεφαλοβρύσια (45 λεπτά από της Πέρδικας το Νερό και 2,9 χιλιόμετρα) και συνεχίζουμε να ακολουθούμε το μονοπάτι. Περνάμε παλιό νερόμυλο, πλάτωμα και την εκκλησία του Χριστού και συναντάμε τις εντυπωσιακές Πόρτες του φαραγγιού(μετά από 600 μέτρα και 1,6 χιλιόμετρα από τα Κεφαλοβρύσια). Έχοντας περάσει το φυλάκιο της Δασικής Υπηρεσίας, ακολουθήσει την δυτική πλευρά του φαραγγιού και διασχίσει τις γειτονιές Σπηλιά, Μεσογειτονιά και Κάτω γειτονιά(στην ανατολική όχθη του χείμαρρου), βρίσκουμε και περνάμε μικρή γεφυρα που μας οδηγεί στην έξοδο του φαραγγιού. Επιλέγοντας την δυτική μεριά του φαραγγιού, παρατηρούμε τούρκικο φρούριο, ερείπια παλιού νερόμυλου, παλιά πέτρινη γέφυρα,την εκκλησία της Κοίμησης της Θεοτόκου και το παραλιακό χωριό της Αγίας Ρουμέλης 18 χιλιόμετρα μετά.